• Okategoriserade
  • 15

Hur tänkte de med nya Ikea-katalogen?

I dag kom jag över ett exemplar av nya Ikea-katalogen. Och jag undrar lite hur de har tänkt. Det gamla profiltypsnittet Futura är nämligen utbytt mot Verdana. Hur tänkte de då? Verdana är ett typsnitt skapat för webben, och är inte tänkt att användas i tryckt material. Dessutom kan det ju inte ge någon som helst särskiljande effekt, eftersom det är det absolut vanligaste typsnittet på webben. Kanske ville de koppla samman webben och katalogen, men jag vet inte vad det skulle tjäna till. En annan förändring är att katalogen är mindre, ett par centimeter smalare och två och en halv centimeter lägre. Förstasidan på katalogen ger ett mycket rörigt intryck, och lockar i alla fall inte mig till läsning. » Läs katalogen online här Omslaget 2009 Omslaget 2010

Du gillar kanske också...

15 svar

  1. Hull skriver:

    Horror! Vad fan har de gjort?

    Futura är väl iofs också ett av de absolut vanligast typsnitten, men det kändes IKEA och är alla gånger bättre än Verdana (är du helt säker på att det är det?)…

    Det måste finnas någon rent rationell förklaring till detta. Kanske att vem som helst ska kunna göra egen katalog?

    Mest upprörande tycker jag dock omslaget är. Okej att man förnyar, men detta är dåligt gjort!

    Jag är upprörd. På riktigt.

  2. Mattis Mattis skriver:

    Min källa på Ikea berättar nu att det faktiskt handlar om att synka typsnitten på webben och i tryck. Så då får man ju helt enkelt ta ett typsnitt som funkar på webben. Det är tydligen ett koncernpolitiskt beslut. Korkat, tycker jag.

  3. Hull skriver:

    Så otroligt märkligt. Som om det vore ett problem. Nästan alla använder ju olika typsnitt på webb och print… Det är sorgligt.

  4. Mattis Mattis skriver:

    Verkligen. Dessutom finns det ju fler tekniker än någonsin för att använda valfria typsnitt på webben, speciellt med CSS3 och @font-face.

  5. Tydligen är katalogen aningen mindre som ett led i deras miljötänkande: mindre katalog krävern mindre papper kräver färre träd. Och så levde de lyckliga i alla sina dar.

  6. Mattis Mattis skriver:

    Då är det ju ganska dumt att de trycker fler sidor i stället.

  7. Hull skriver:

    Skulle alla stora företag göra som IKEA så skulle det bli ganska mycket Verdana, Georgia och Tahoma… Faller på sin egen rimlighet. Bojkotta IKEA.

  8. Anders skriver:

    Omslaget var väl sådär (även om jag egentligen gillar grundidén), men resten av katalogen tycker jag faktiskt inte var så dålig.

    Ok, det finns roligare typsnitt än Verdana och motivet att byta var rätt dåligt men slutresultatet är ändå ok.

    Fast bojkotta Ikea kan man göra ändå för att de har så vidriga varuhus.

  9. Mattis Mattis skriver:

    Jag håller med om att idÈn till omslaget är bra, men det funkar tyvärr inte. Men jag tycker att resultatet av att använda Verdana är att katalogen blir sämre.

  10. pni skriver:

    Jag tror att de valt Verdana bara för att det är gratis och kommer med varje datamaskin. Ikea sparar.

  11. Mattis Mattis skriver:

    Det tror inte jag. Ikea använder sina egna typsnitt (justerade versioner av Futura och Century Schoolbook). Licenserna är redan betalda och där finns det inga pengar att spara. Dessutom är Verdana inte gratis bara för att man får det på köpet med Windows.

  12. David skriver:

    USCH!

    Helt fruktansvärt! Hela katalogen ser ut som ett första utkast, gjord på en dator som bara inte råkade ha det egna teckensnittet installerat!

    Verdana är väl okej upp till 12pt, men det är ju verkligen inte vackert i större format! Läste på IDG att de motiverade typsnittsvalet bland annat med att det är tydligt och lättläst, men om man tittar på exemplen som Lotten lagt upp (http://bit.ly/YvOf9) så har de verkligen misslyckats fatalt.

    Är detta ett grupparbete från gymnasiet?

  13. Micke skriver:

    All PR är bra PR 🙂

    Ikea känns nu billigare, vilket dom är!

  14. Mattis Mattis skriver:

    Jag håller verkligen inte med om att all PR är bra PR. Det är en myt.

Kommentera