Slut på tågmonpolet?
Jag tycker att det finns saker som staten eller samhället ska ta ansvar för. Systembolaget är en sån grej, liksom vatten och avlopp. Men tågtrafiken tycker jag verkligen ska konkurrensutsättas. Det anser också regeringens utredare Jan Brandborn. Socialdemokraterna och facket tycker däremot att SJ:s monopol ska få fortsätta. De ser inga som helst fördelar av konkurrens på rälsen. – Vi tror inte att det här leder till något bra, säger socialdemokraternas talesman Ibrahim Baylan till TT. Och facket skräder inte heller orden: – Vi kommer att få se samma kaos inom järnvägsmarknaden som vi nu ser i finanssektorn, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén. Det är ett väldigt konstigt uttalande. Det roliga i sammanhanget är att SJ välkomnar konkurrensen. – SJ välkomnar fri konkurrens och har förberett sig. Det ska gynna resenärerna och vi ser fram emot att järnvägstrafiken avregleras, säger SJ:s vd Jan Forsberg. Jag ser fram emot ökad konkurrens och lägre priser. Och det ser lovande ut: – Vi är väldigt positiva till att man öppnar upp de linjer som SJ har monopol på. Jag är övertygad om att det kommer att gynna kunderna i slutändan. Där vi kör i dag i konkurrens med SJ har resandet ökat, säger divisionschefen på Veolia Transport Sverige AB Gunnar Wullf. Det stora problemet är förstås att konkurrensen bara kommer att öka på de sträckor där det är ekonomiskt lönsamt för konkurrenterna. De kanske snor åt sig kunderna på lönsamma sträckor som Stockholm-Göteborg, medan SJ tvingas ta hand om de olönsamma som blir över. » Läs mer på gp.se