• Okategoriserade
  • 3

Borde han låna pengar?

SEB kör just nu en kampanj med en reklamsåpa. Den handlar om ett par killar där den ene uppenbarligen inte har så bra koll på sin ekonomi. I filmen här under har han inte haft råd att köpa nån moped, utan bara en hjälm. Banken tycker att killen borde låna pengar för att köpa sig en moped. Nu undrar jag: Borde han verkligen göra det, så dålig koll på pengar som han verkar ha. Och fråga två: Varför är reklam ofta så här? De försöker sälja nåt genom att visa upp dåliga exempel. (Zoegas gamla reklam med ”En svag personlighet kräver ett starkt kaffe” måste vara bottennappet i den här kategorin. De marknadsför helt enkelt ett kaffe för losers.) Tyvärr är den här bankreklamen inte mycket bättre.

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. Hull skriver:

    Zoegas håller jag med om.

    Men jag tycker inte man ska säga att alla koncept som tar upp dåliga exempel, är dåliga koncept… I fallet SEB så är det inte meningen att man ska identifiera sig med karaktärerna, utan att historien ska vara rolig och leda tittaren in i budskapet från mottagaren.

    Hur ser du på ICA-filmerna? Tycker du den är dålig för att den får ICA:s personal att framstå som opålitliga?

    Telia-filmerna? Alla karaktärer är på olika sätt ganska korkade, samtidigt som de är Telia-kunder.

    Jag köper din grundtes, men tycker inte den är tillämpbar när filmerna inte handlar om identifikation med karaktärerna.

  2. Mattis skriver:

    Jag förstår hur du menar. Jag tycker nog helt enkelt att SEB-filmerna inte är speciellt roliga. Det är där de faller för min del.

    Icas filmer funkar bättre, eftersom de oftast är roliga, liksom Telias är charmiga (

  3. Hull skriver:

    ICA-filmerna är jag inte jätteförtjust i, de är lite för överdrivna. SEB-filmerna känns, som du är inne på, inte särskilt roliga. Men Telia-filmerna, dom är riktigt bra!

    Hata Lidl! Deras filmer är lika dåliga som deras anställningspolitik. Hur kan man göra filmer som är direkt jobbiga och tro att det funkar…

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.