Vem ska minska alkovåldet?

Så här under Folknykterhetens vecka kör IOGT-NTO en kampanj för att minska alkovåldet. Grunden är att alkohol är inblandat i åtta av tio våldsbrott – ett faktum som man verkligen borde göra nåt åt. Tyvärr verkar ingen veta vad. När man kommer in på kampanjsajten ser det ganska snyggt ut. Formen och färgvalet stämmer överens med budskapet. Speciellt gillar jag den krossade rutan, som är en bra symbol för dumheter som folk gör på fyllan. Men där slutar tyvärr det roliga. Sajten känns inte genomarbetad och har menyer som hoppar runt, konstiga marginaler och spretiga texter. När jag försöker ta mig vidare från förstasidan tar det liksom stopp. De vill ha mina förslag på vad man ska göra för att minska alkovåldet. Jag kommer inte på nåt. Jag kan inte ens läsa andras förslag! Dessutom skriver de så här på sajten: ”Vi kommer inte att lämna ut ditt namn i något sammanhang då vi använder texten.” För vissa är det säkert skönt, för mig framstår det bara som att de vill sno min idé och ta åt sig äran. Jag borde väl få välja om jag vill vara anonym eller inte. Jag går vidare. På en annan sida vill de ha min berättelse om alkovåld som jag har varit utsatt för. Jag kommer inte på nåt där heller. I stället försöker jag lära mig lite mer om frågan så jag klickar på Fakta, som står först i menyn. Så här börjar texten: ”I Statens Folkhälsoinstituts Handbok i tillsyn – Metoder för kommun och polis att minska våld och skador i restaurangmiljön beskriver man sambandet mellan våldsbrott och alkohol.” Det är så trist skrivet att jag inte orkar läsa mer. Att skriva det viktigaste först är ju den enklaste av alla skrivregler! Om jag vill göra nåt förutom att komma med idéer – vilket kan vara nog så svårt – vad gör jag då? Det står förvisso nåt på sajten om en aktivitet här i Göteborg i morgon, men inte vilken tid det är. Och så värst mycket med kampanjen tror jag inte att de aktiviteterna har att göra. Jag förstår nog helt enkelt inte vilka som är målgruppen eller vad det går ut på. Vill de bara samla in idéer? I så fall borde det framgå tydligare. Förresten, känns inte kampanjnamnet ”Minska alkovåldet” lite fegt? Varför inte ”Stoppa alkovåldet”. » Besök sajten minska-alkovåldet.nu
(Jag har ingen aning om hur den här kampanjen har producerats, om det är nån byrå eller folk internt som har gjort den.)

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. Hull skriver:

    Håller med dig om det mesta. Namnet känns anspråkslöst, framförallt med tanke på att de allra flesta verkligen tycker att alkovåldet (som i sig är ett bra begrepp) ska stoppas.

    Men att du tycker formen är bra, förvånar mig lite. Jag tycker den är klyschig (det här är standardupplägg 1A, med skitigt typsnitt och trasiga grejer) och färgschemat bara skriker skräckpropaganda. Loggan är ogenomarbetad (färdigskitade typsnitt borde det vara spöstraff på) och det övergripande anslaget känns trött och 90-tal.

    Men som sagt, jag håller med dig om hemsidan. Den brottas med det ständiga webbproblemet – för långa och krångliga texter… Tröskeln för att ta sig in i innehållet är på tok för hög.

    Jag är tämligen säker på att det inte är en byrå som gjort det här. Det kan dock vara en idé för kommande års kampanjer att ta hjälp utifrån. Det behövs nya fräscha kreatörshjärnor för att ta IOGT-NTO:s kampanjarbete framåt.

  2. Mattis skriver:

    Jag kan hålla med om att formen är väl klyschig, men den är i alla fall tydlig och rakt på sak. Och det är väl tur att nånting är det. Men jag gillar inte heller sajten i stort.

    För att summera så tycker jag verkligen att IOGT-NTO:s kampanjarbe

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.