Sagor om konsumtionen

Organisationen Svenskt Näringsliv rullar i dagarna ut årets stora kampanj. Den går ut på att de berättar sagor på helsidor i dagspressen. Sagorna går ut på att det är en fin handling att konsumera, att det bidrar tll vålståndet. Må så vara, men det säger det på ett så otäckt sätt. De försöker skuldbelägga folk som vill dra ner på sin konsumtion genom att få det att verka som att det leder till konkurser och misär, inte bara här i Sverige utan också bland de fattiga barnen som producerar det vi köper. Så här slutar en av sagorna, om en gumma som köper mindre: ”Än värre gick det för den fattiga arbetaren på andra sidan jorden som hade tillverkat många av sakerna i gubbens affär och som inte fick jobba längre eftersom ingen köpte sakerna. Och hur gick det för gumman? Hon fick en jättetråkig jul.” Svenskt näringsliv menar att deras annonser ”tar udden av konsumtionskritik”. Jag ser bara en girig organisation. Läs sagorna
» Saga 1
» Saga 2
« Saga 3

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.