Suveränt, SVT – Trist, TV3

I måndags fick SVT:s nyhetsprogram ny kostym. Musiken är ny, studion är ny och grafiken är ny. Som huvudtypsnitt har man valt Caecilia, och det funkar riktigt bra tycker jag. Grafiken, som består av plattor och text i rött, svart och blått, känns modern, funktionell och seriös. Det är skönt att SVT har valt bort allt plotter de hade innan med rörlig grafik.

» Se Rapport på SVT Play » Läs mer på svt.se

Även TV3 har uppdaterat sitt grafiska uttryck. Av den klassiska cirkeln runt trean syns inte ett spår – nu är det en trea med ett streck under som gäller. Även färgerna är nya, men det känns gammalt på nåt sätt. Tyvärr lyckas inte TV3 alls med den här omgörningen. Jag förstår inte varför de tagit bort cirkeln. TV6 och TV8, som också ingår i Viasat, har ju i alla fall än så länge kvar cirkeln. TV3 ligger också långt efter när det gäller tv på webben. Deras TV3 Play är inte mer än en standardmässig videospelare och en lista över program. Trist.

» Kolla in TV3:s nya webbplats

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. Anders skriver:

    Nejnejnej, Rapports nya grafik är katastrof! Färgkombinationen ser ut som SkyNews från 90-talet och plattorna runt namnskyltarna gör att texten känns trängd.

    TV3 känns väl rätt grå. Mest irriterande är dock de nya promoklippen där allt rör sig hela tiden.

  2. Mattis skriver:

    Nittiotalet är ju hett nu, så det låter som att de har träffat helt rätt då. Och jag tycker att det är bättre med de små plattorna än de stora som täcker halva bilden.

  3. Hull skriver:

    Jag är ingen större fan av redesignen av Rapport. Studion har vi definitivt sett förut och överlag känns uttrycket idélöst lite väl TV 2009. Kommer kännas gammalt snabbt.

    TV3 förstår jag liksom dig inte varför de bytt bort ringen. Idéen med en linje som syns i olika sammanhang tycker jag är ack för generisk. Det här känns inte anpassat till TV alls.

    Njaaa… Både Rapport och TV3 är misslyckanden skulle jag säga.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.