Inget bredband i sikte
För över en månad sen beställde jag bredband via telenätet från Bredbansbolaget. Det skulle ta några veckor, och sen skulle det vara inkopplat. Till min förvåning gick det ganska snabbt att få modemet med posten, och redan ett par dagar senare skulle inkopplingen vara gjord. Dagen efter att jag fick modemet, och dagen innan bredbandet skulle kopplas in ringde en tekniker och undrade om jag visste vilket telefonnummer som senast varit inkopplat i min lägenhet. Det hade jag ju ingen aning om, så då behövde teknikern komma in i min lägenhet för att lösa inkopplingen. Suck. Jag trodde att de hade koll på sånt nu för tiden. Jag fick ju till och med uppge mitt lägenhetsnummer vid beställningen. Vad använder de den informationen till, undrar jag. Jag hade ingen möjlighet att komma hem tidigt dagen efter (onsdag 17/10) för att släppa in en tekniker, så av inkopplingen blev det inget den gången. Jag mejlade Bredbandsbolaget och beklagade mig. Killen som svarade menade att de inte alls behövde nåt telefonnummer för att göra inkopplingen (men jag tror fortfarande att det skulle lösa hela problemet). Tidigare när jag hade kontakt med Bredbandsbolaget var servicen bra och tydlig, och även nu var den snabb. Dagen efter ringde en tjej från Bredbansbolaget för att boka in en ny tid då tekniker skulle kunna komma och göra inkopplingen. Jag hörde mig noga för om deras arbetstider, och fick veta att de jobbade till fem även på fredagar. Det passade mig utmärkt, eftersom jag slutar tidigt på fredagar och skulle hinna hem och släppa in dem. Så jag bokade in ett besök under morgondagen (fredag 26/10), och en tekniker skulle ringa mig och bestämma tid. När teknikern ringde i dag visade det sig att de inte alls jobbar till fem på fredagar. I själva verket åker de inte ut senare än tre, eftersom själva inkopplingen kan ta upp till en timme och de slutar klockan fyra. Alltså var jag tvungen att tacka nej igen, eftersom jag inte kan vara hemma så tidigt. Då ringde jag till Bredbandsbolaget och berättade att teknikerna inte alls kan komma när de lovat. Tjejen som svarar säger att hon inte kan göra nåt alls, och jag förstår inte riktigt vad hon menar. Det är klart att de måste hjälpa mig. Jag blir lite sur och säger att nu får de minsann lösa det här. Den otrevliga tjejen som jag pratar med är borta en stund, och när hon kommer tillbaka hävdar hon att teknikerna visst jobbar till fem, som de tidigare sagt, eftersom de kan åka ut klockan tre. Det är inte lätt med klockan. Eftersom någon tekniker aldrig kommer att komma hem till mig en sen fredagseftermiddag, så kan de lika gärna komma i morgon som nästa fredag, tänker jag. Jag frågar om jag kan få ett telefonnummer så att jag kan komma i kontakt med teknikern, men det går inte för sig. Det kan jag förstå. Därför frågar jag i stället om hon kan be en tekniker ringa mig. Tjejen i kundservice förklarar hur kontakten med teknikerna går till. Hon kan nämligen inte heller komma i kontakt med teknikerna. Allt går via nåt fantastiskt datasystem som de använder för att lägga ut beställningar på teknikerna, som är en underleverantör. Och eftersom jag redan har sagt nej till teknikern så är jag nog redan avbockad i systemet och kan inte komma i fråga förrän nästa fredag. Jag undrar hur länge det här kommer att pågå. Nu sätter jag allt mitt hopp till Marcus, som lovat att hjälpa till med att låsa upp för teknikerna
Börjar likna vår historia med DN: Vecka efter vecka säger de att tidningen ska komma på söndag. Vecka efter vecka har de pratat med distributören. Vecka efter vecka kommer ingen tidning. Men vi har inte gett upp. Kanske kommer tidningen den här veckan.
Jag kan bara önska lycka till.
Lösningen borde vara att alltid kolla med mig först. =)
Ja, sannerligen.