Vinst och pitch
Förra veckan vann vi Svenska Publishingpriset på jobbet. Den vinnande tidningen var Agenda Magazine, som är Volvo Personvagnars globala personaltidning. Alltid kul att få pris, nu gäller det bara att vässa formen inför nästa år. Samtidigt som två kollegor hämtade priset satt jag och jobbade på ny form till en tidning som vi ska lägga anbud på att få göra. Tidningen heter ”Karlskoga lyfter” och ska berätta om möjligheterna i Karlskoga. Tidningen går ut till näringslivet, skolor och beslutsfattare. I dag har den ett typiskt kommunalt utseende, men jag tänkte lite modernare. Det är som att det finns en oskriven regel som säger att företagare och kommunfolk gillar saker som är trista. Det är mycket underligt. Nåväl, jag fick två dagar på mig att ta fram en ny form innan vårt anbud skulle vara inne, och här är resultatet.
Överlag känns det jävligt fräscht. Snygg och originell lösning med den vita kanten som huvudet faller ur. Nummer/år-grejen ligger också riktigt fint.
Jag kan ha mina invändningar mot hur du löst "lyfter" i huvudet. Det känns som en klichélösning, vilket i sig inte är direkt dåligt, men hantverket just där (och bara där) lämnar en del att önska. Det känns trångt och oroligt. Hade gärna sett en mer distinkt lösning.
Sen undrar jag om det alltid ska vara halvkroppsbilder på omslaget… Om inte så hade det kanske varit läge att testa med en helt annan typ av bild.
Men överlag bra, tycker jag!
Tack! Alltid skönt med lite feedback. Jag gillar verkligen hur titeln ”lyfter” ur bilden. Sen kan jag hålla med om att just ordet ”lyfter” inte är så fantastiskt. Och jag borde verkligen testa med en annan typ av bild.
Snyggt!
Tack.
Jag blir lite sugen på Karlskoga!
Haha. Men då har jag träffat rätt.
Glömde en sak. Nästa pitch får ni göra på Botkyrka kommun, vare sig de vill eller inte. De har ett formspråk som nog ska andas ungdomling, modernt och fräscht men enligt mig är det bara fult!
Vi tänkte avverka kommunerna en efter en. Då har vi en del att göra.