Dagens typsnitt: Avenir

2.
Adrian Frutiger är kanske mest känd för att ha skapat typsnittet Frutiger, men han har också gjort Avenir. Adrian Frutiger föddes i Schweiz 1928 (samma år som dagens version av Futura släpptes). Som ung gillade han inte skolan speciellt mycket, och 16 år gammal blev han lärling hos en tryckare. Där arbetade han som sättare samtidigt som han läste kurser på Zürich School of Arts and Crafts där han lärde sig typsnittsformgivning. Frutiger använder gärna sax och klipper ut typsnitten ur papper. Det gjorde han bland annat med ett kalligrafiskt typsnitt kallat Ondine (från franskans onde för våg).

1952 började han på typsnittsföretaget Debery & Peignot i Paris. Han skapade en del egna typsnitt och anpassade andra för fotosättare. 1960 lämnade han företaget och öppnade en egen ateljé. 1957, året innan Helvetica såg dagens ljus, skapade han Univers. Han hittade på ett helt nytt sätt att namnge typsnitten. Istället för beskrivande namn fick de nummer. Exempelvis står Univers 47 för Univers Light Oblique.

Typsnittet Avenir, som betyder framtid, färdigställde han 1988. Avenir har stora likheter med Futura, och båda är geometriskt uppbyggda. Avenir är dock inte helt geometriskt, det har lånat sitt humanistiska uttryck från typsnittet Erbar, och det är det som ger det en egen karaktär jämfört med helt geometrisk typsnitt som Futura och Century Gothic. Tack vare sin humanistiska känsla är typsnittet mycket lättläst. Adrin Frutiger sa så här i en intervju: ”These have constructed characters from which the element of a handwriting movement has been removed. Avenir is intended to be nothing more or less than a clear and clean representation of modern typographical trends, giving the designer a typeface which is strictly modern and at the same time human, that is suitably refined and elegant for use in texts of any length.””

Avenir designades i sex olika vikter. På senare tid har det kompletterats med äkta kursiver och kondenserade varianter. Adrin Frutiger gjorde utvecklingen tillsammans med Linotypes typsnittschef Akira Kobayashi. Adrian Frutiger har också skrivit ett tiotal böcker om typsnitt och symboler. I dag bor han i Tyskland och ägnar sig främst åt gravyrer.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.