Nu blir det film #och pizza
Just nu går en del reklamfilm på tv som jag inte kan hålla mig från att kommentera. Först ut är den senaste för Norrlands Guld. Norrlands Guld Jag fattar inte varför så mycket alkoholreklam handlar om lögner. I den senaste filmen för Norrlands Guld sitter tre killar på en bar och berättar om hur de ljugit för att kunna smita iväg och dricka öl. Alkohol och lögner, det låter ju som rena alkoholistbeteendet. Varför är det någonting som man skulle vilja visa upp i reklamen? Sveriges Åkeriförbund Sveriges Åkeriföretag kör just nu en kampanj för tro det eller ej lastbilar. Under parollen ”Vi kör för din skull” målar de upp en dystopi med tomma butiker och pratar om hur trist Sverige skulle bli om inte lastbilarna fanns. Varför de riktar sig till mig har jag ingen aning om, jag tänker inte beställa några transporter. Och vad poängen är har jag heller ingen aning om. Textraden ”Vi kör inte för skojs skull vi kör för din skull” är dessutom rentav löjlig. MER Älska mer En reklamfilm som däremot charmat mig är den senaste för MER. Det händer ofta att att produkterna tar sig själva på för stort allvar, men den fällan lyckas man undvika här. Det är gjort med glimten i ögat, och jag gillar det. BK Häckens pizzakampanj Det finns en reklambyrå som heter Miami och som jag verkligen tycker illa om. Det beror bland annat på deras kassa så kallade gerillareklam, som utnyttjar okonventionella metoder och ofta tar plats i det offentliga rummet. Den här gången har de ändå lyckats riktigt bra tycker jag. För BK Häckens räkning har de tagit fram pizzakartonger som används av 15 pizzerior på Hisingen. Ur kartongen kan man dessutom klippa ur en fribiljett till en av BK Häckens matcher. Bra medieval och kul upplägg tycker jag. » Visa bild och info på BK Häckens hemsida
Du är inte åkeriförbundets målgrupp, Mathias. De vill att man ska respektera yrkeschaufförerna i trafiken, och berätta för bilisterna att om inte vi är snälla mot lastbilschaffisarna, då blir det inget bröd till frukost. Uppenbarligen misslyckas de.
Jag är övertygad om att det kan sägas på ett bättre sätt.
Jag håller med Marcus om att ingen av oss nog är målgrupp för åkeriförbundets kampanj. Bara därför behöver inte kanalvalet vara fel – det beror ju på vilken strategi de har på sikt. Lite tidigt och lite för lite på fötterna för att såga, kan jag känna.
Men oj vad jag gillar Mer-filmen! Fin, rolig och snygg.
Det är inte medievalet jag inte förstår, utan budskapet. Jag tycker inte att de får fram tillräckligt tydlig vad det är det de vill säga.
Så mycket långsiktig strategi verkar de inte ha; exakt samma reklamfilm gick nämligen på tv i höstas.
Och v