Att ta tillbaka ett varumärke
Det finns en typ av ost som heter cottage cheese. Typ. På svenska brukar vi säga keso, men det tycker inte Arla om för det är deras varumärke för just cottage cheese. I dagens Metro inleder de sin kampanj för att ta tillbaka varumärket med en helsidesannons. Rubriken är ”Sveriges populäraste cottage cheese!”. Och texten lyder: ”KESO® är Arlas och hela Sveriges populäraste varumärke inom cottage cheese. Du köper KESO®, men du äter cottage cheese, helt enkelt.” Syftet med annonsen är helt enkelt att försvara varumärket, inte nödvändigtvis att få folk att köpa mer keso. Förlåt, cottage cheese. Arla vill inte att keso ska gå samma öde till mötes som jeep, termos, gladpack, vespa, jacuzzi och många fler, där varumärket har blivit en allmän benämning. Återstår att se om de lyckas. Jag är inte så säker på det.
Jag har väldigt svårt att tro på att detta kommer att lyckas. Vad är det man behöver ta tillbaka? Det finnsju inga andra leverantörer som kan tävla med Arla här, väl. Och just "Cottage Cheese" som man ändå inte fattar vad det är, rent produkttekniskt.
Jag tänkte att de gjort en vinst genom att få folk att tänka Keso istället för Cottage Cheese. Gjort produkten svenskifierad liksom.
Lite konstigt är det allt. Det är liksom som att de vill förminska varumärket Keso. Men det kanske dyker upp nya konkurrenter nu som de måste föregripa.
Hehe, kul fördjupning Mattis… 🙂
Jag har fått för mig att man strävar efter att göra sin produkt som det vedertagna begreppet. Det betyder ju i det närmaste monopol… Men iofs dröjde det ganska länge innan jag fattade att JEEP var ett eget bilmärke, så en särskiljning kanske är motverad.