SJ-jävlarna krånglar till det
SJ känns inte som ett modernt och kundinriktat företag. Jag är inte den som upprörs över småsaker och jag åker inte tåg så mycket att jag har tröttnat på SJ:s förseningar. Men deras hemsida är verkligen en katastrof. Eller snarare deras bokningssystem. I dag skulle jag boka en resa hem över jul. Så jag försökte. Och försökte igen. Men varje gång jag skulle betala så sa systemet att jag hade varit inaktiv i mer än 12 minuter och var tvungen att börja om. Så seg tyckte jag faktiskt inte att jag var. Så jag väntade tills jag kom hem i stället och gjorde ett nytt försök. Jag loggade in på SJ Prio, och den avdelningen på SJ:s webb är verkligen en labyrint. Vissa grejer kan man göra direkt, och vissa grejer hittar man i en speciell avdelning som man måste öppna i ett nytt fönster. Eller så hittar man det inte där heller, det är verkligen en soppa. Hur som helst, jag gör ett nytt försök att boka biljetterna. Jag har så många Prio-poäng att jag kan betala ena sträckan med poäng. Så jag bokar och det går bra tills dess att jag ska välja hur jag vill ha biljetterna. Jag vill så klart ha biljetterna på mitt Prio-kort. Det är ju därför jag har det. Men då visar det sig att biljetter som man betalar med poäng kan man inte lägga på sitt Prio-kort. Det är skrattretande. Och damen på SJ, som jag får tala med efter tjugo minuter i telefonkö, har ingen förklaring till varför det är så. Så när jag ska betala min resa har jag ju faktiskt varit inaktiv för länge och måste börja om igen. Dessutom har SJ återinfört det fula knepet att inte inkludera sittplatsen i biljettpriset. När man väljer en avgång ser man vad den kostar, och så i nästa steg får man veta att man måste betala för att få sitta också. På det sättet har man ju aldrig koll på slutpriset, eftersom sittplatsen kostar lite olika beroende på avgång och vad de nu hittar på hos SJ. De borde åtminstone redovisa priset för sittplatsen när man väljer avgång. Och därmed basta! (Förresten skryter de i sin reklam om att ”Resan mot ett bättre SJ har bara börjat”. Jaha. Så vad är det de har gjort då? Och vad är det de ska göra?)
Håller helt med. Så många gånger man varit tvungen att börja om. Dessutom tur att man har flera olika webläsare installerade, för om man ska jämföra olika resor i samma webläsare så kan man inte göra det samtidigt och inte i olika flikar. Då går websidan bananer.
Ja, det är kasst.
Jag tycker visserligen hela biljettsystemet har blivit mycket enklare. Nu finns det bara en enda kategori, och rakt av gäller att ju färre biljetter det finns kvar desto dyrare blir det. Rimligt och det jag tror att de avser när de säger att resan redan har börjat.
Men jag håller med om att det är idiotiskt att inte ha med sittplatsen översiktspriset. Det är naturlig att nästan alla vill ha sittplats. Bättre vore att man kunde välja bort den, snarare än till den.
Det där med time out har jag aldrig upplevt. Förmodligen en fråga om upp webbläsare och/eller plattform. Illa är det onekligen. Har du sagt till SJ?
SJ har mycket kvar att bevisa, men det ständiga klaget på dem om förseningarna är till ganska stor del orättvist. Det är Banverket som har hand om spåren och signalerna. Att de inte lyckas hålla kvaliteten är ett politiskt problem.