Nyligen lanserade Tiger of Sweden sin nya höstkollektion. I marknadsföringen används bland annat en bild på en kille i ett par snygga skinnbyxor. Bilden finns till exempel på en stor affisch i skyltfönstret på deras butik här i Göteborg. Jag tyckte att byxorna var snygga och ville köpa dem, så jag gick in i butiken och letade men hittade dem inte.
Därför mejlade jag Tiger och frågade var man kunde köpa byxorna. Till min förvåning fick jag svaret att byxorna aldrig gått i produktion. Trots detta används byxorna i reklamen och finns med på deras hemsida med beställningsnummer och allt (tyvärr kan jag inte länka till dem eftersom sajten är gjord i Flash). Byxorna har helt enkelt gjorts för reklamen, men finns inte att köpa. Nu tror jag inte att det här är något ovanligt grepp. Designers visar ju ofta kläder på catwalken som aldrig produceras, men jag tycker ändå att det är konstigt. Det är klart att det är en image som de gör reklam för, men det är ändå trist att kläderna inte finns att köpa.