Site icon mattis.se

Arla gör om #- men gör de rätt?

I helgen pratade jag och Anders om att förpackningen till Yoggi Yalla börjar ha några år på nacken, och att det kanske vore dags för en redesign. 2002 fick förpackningen utmärkelsen Utmärkt svensk form. Så här såg den ut då: Så i dag när jag skulle köpa Yoggi Yalla så upptäckte jag att den har ny form. Skillnaden är inte så stor, men nu ligger fokus på miljön. Att omgörningen är liten visar väl på att ingen större omarbetning är på gång. Flaskan till vänster är varianten före omgörningen, och flaskan till höger efter omgörningen. Den stora skillnaden på den nya är att det tillkommit en rad text längst ner. Andra skillnader mellan originalet och variant två är att namnet blivit större och att Arla-loggan tillkommit. Den nyaste flaskan har fått handritade ringar och engelsk text i stället för svenska/finska som tidigare. Den här justerade formen har jag ingenting emot, även om jag ogillar engelska på svenska produkter. Även i mjölkkylen såg det lite annorlunda ut. Den ekologiska mellanmjölken hade nämligen fått ny design (liksom säkert de andra mjölkvarianterna). Resultatet tycker jag inte är så lyckat. Det känns mer amatörmässigt när ”ekologisk” är fejkat handskrivet och den ljusblå färgen är borta. Den nya Arla-loggan är inte alls lika snygg och den passar heller inte lika bra in i designen. För att ge Arla-loggan en mer central placering har man också minskat storleken på den älskade kossan. Är det ett första steg till att ta bort den helt? Dessutom har kravmärket lagts till och hela intrycket blir mer rörigt. Ränderna på underdelen är heller inte utfallande längre, vilket gör intrycket obalanserat eftersom den gröna plattan längst upp går ända ut till kanterna.

Exit mobile version