Den självgoda reklambyrån Miami står för julens mest misslyckade kampanj. De har placerat små skyltar intill stortavlor. Texten på skyltarna är ”Årets julklapp?” och så pekar en pil upp mot det som visas på stortavlan. På skylten finns också en webbadress: klappen.se. För det första utser Handelns Utredningsinstitut årets julklapp, och i år blev det en GPS-navigator. Varför undrar man då om exempelvis en kimono är årets julklapp? Mycket förvirrande. För det andra handlar de små skyltarna om skidresor. Den enda kopplingen till julen är att skidorten Kläppen råkar ha en webbadress som passar bra in i sammanhanget tycker i alla fall Miami, som har byggt hela konceptet kring just detta. Magnus Noppa, som är marknadsansvarig på Kläppen Ski Resort, menar att han är trött på att det bara är teknikprylar som blir årets julklapp. Han säger att de tycker att det är bättre med en upplevelse som man kan dela med alla, men jag förstår inte riktigt vad han menar med det. Han säger också att de vill ifrågasätta vad som borde vara årets julklapp och jag undrar vad poängen skulle vara med det. Det handlar ju inte om att rättvist fördela nåt slags utmärkelser på olika produkter som behöver sälja mer, utan att försöka förutspå vad folk verkligen köper. Fredrik Olsson på Miami säger så här till Resumé: Vi tyckte att vi drar lite extra uppmärksamhet på tavlan, så det är en win-win-situation. Det är inte så ofta man har en uppdragsgivare med en webbadress som passar så bra vid den här tiden på året. Vad de är snälla som gratis ger extra uppmärksamhet till de som annonserar på stortavlorna. Förresten ser skyltarna bara billiga ut.