Site icon mattis.se

Årets marknadsföringsbok

Grattis till Jens Nordfält som skrivit årets marknadsföringsbok. Den heter ”Marknadsföring i butik” och fick pris av Sveriges Marknadsförbund i går. Juryns motivering:
”Jens Nordfält har i boken Marknadsföring i butik på ett utomordentligt sätt fyllt ut den kunskapslucka som idag finns inom detaljhandeln, detta med såväl forskningsresultat som experiment.”
Jens favoritpåståenden: – En butik säljer mer om kundvarvet går motsols. – Ett varumärke som exponeras på en gavel ökar genomsnittligt sin försäljning med mer än trehundra procent. – Ofta räcker det att en kund ser en produkt i mer än en halv sekund för att kunden ska köpa produkten. – Tempo och volym på musiken påverkar det tempo i vilket kunderna rör sig respektive kundernas tidsuppfattning. – Kunderna har en tendens att välja den smak av en produkt där det finns produkter tagna redan tidigare. – En skjorta som hänger ovanför ett par shorts uppfattas som snyggare än en skjorta som hänger bredvid ett par shorts. – Kunderna upplever en rabatt som mer än dubbelt så stor om rabatten skrivs i kronor och inte i procent. – Mindre än hälften av kunderna som just stoppat en vara i kundvagnen vet vad den kostade. – Om kunden upplever att de har ett val ( t ex att de kan välja självskanning), uppfattar de inte mycket folk som trängsel utan helt enkelt bara som mycket folk. – En prishöjning på 10 procent visar sig vara en effektiv metod att locka priskänsliga kunder till butiken. – Ett bra sätt att få kunderna att uppleva att en butik ökat sitt sortiment är att minska det. – En butik kan ta mer betalt för en och samma produkt om den exponeras mot en blå än mot en röd bakgrund. – En butik säljer färre kryddburkar om de placeras i bokstavsordning och färre tandborstar om de placeras ovanför istället för under tandkrämen. – En butik kan uppnå försäljningsökningar på över tusen procent genom att specialexponera en vara.

Exit mobile version