Grattis till Jens Nordfält som skrivit årets marknadsföringsbok. Den heter ”Marknadsföring i butik” och fick pris av Sveriges Marknadsförbund i går. Juryns motivering:
”Jens Nordfält har i boken Marknadsföring i butik på ett utomordentligt sätt fyllt ut den kunskapslucka som idag finns inom detaljhandeln, detta med såväl forskningsresultat som experiment.”
Jens favoritpåståenden: En butik säljer mer om kundvarvet går motsols. Ett varumärke som exponeras på en gavel ökar genomsnittligt sin försäljning med mer än trehundra procent. Ofta räcker det att en kund ser en produkt i mer än en halv sekund för att kunden ska köpa produkten. Tempo och volym på musiken påverkar det tempo i vilket kunderna rör sig respektive kundernas tidsuppfattning. Kunderna har en tendens att välja den smak av en produkt där det finns produkter tagna redan tidigare. En skjorta som hänger ovanför ett par shorts uppfattas som snyggare än en skjorta som hänger bredvid ett par shorts. Kunderna upplever en rabatt som mer än dubbelt så stor om rabatten skrivs i kronor och inte i procent. Mindre än hälften av kunderna som just stoppat en vara i kundvagnen vet vad den kostade. Om kunden upplever att de har ett val ( t ex att de kan välja självskanning), uppfattar de inte mycket folk som trängsel utan helt enkelt bara som mycket folk. En prishöjning på 10 procent visar sig vara en effektiv metod att locka priskänsliga kunder till butiken. Ett bra sätt att få kunderna att uppleva att en butik ökat sitt sortiment är att minska det. En butik kan ta mer betalt för en och samma produkt om den exponeras mot en blå än mot en röd bakgrund. En butik säljer färre kryddburkar om de placeras i bokstavsordning och färre tandborstar om de placeras ovanför istället för under tandkrämen. En butik kan uppnå försäljningsökningar på över tusen procent genom att specialexponera en vara.