Sommaren är en ganska lugn tid när det gäller reklam. Men i stället för att fokusera på vanliga stockholmare är det turisterna man försöker fånga. Och det går inte alls bra. Företaget Upp&Ner Ballongflyg körde en kampanj på stortavlor under devisen ”The Hight of Adventure”. Jag klurade länge på om det var nån ordvits som jag inte fattade. Men så var det inte, de hade helt enkelt stavat fel. Nån vecka senare kom nya affischer upp, nu med rätt stavning: ”The Height of Adventure”. Men sommarens värsta kampanj måste ändå vara den för Strömma Kanalbolaget, ett av rederierna som trafikerar skärgården. Överallt i tunnelbanan sitter skyltar med texter som ”Dear tourist we don´t want you here” och ”Welcome Americans now go away”. Tanken är att turisterna inte ska vara i stan utan ta båten ut i skärgården, men det blir bara plumpt. Jag har en regel när det gäller reklam som går ut på att man aldrig får förolämpa sina kunder, och den bryter de verkligen mot här.