• Okategoriserade
  • 4

Telia vs Telenor

Telia och Telenor kör just nu varsin varumärkesbyggande kampanj, och det är intressant att se hur olika de är. Telia går ut hårt och tar i princip åt sig äran för alla tekniska framsteg på sistone. Telenor å andra sidan har en helt annan vinkel och vill diskutera folks mobila vanor med något som närmast kan liknas vid en musikvideo. Telenor framstår som sympatiska, medan Telia bara verkar stöddiga. De är ju inte direkt kända för att driva teknikutvecklingen framåt, så deras reklam framstår mest som ett skämt. Telia Telenor

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. Hull skriver:

    Stöddiga är väl ändå att ta i? Telia satsar vidare på att vara det trygga kunskapsföretaget och det är ju en position som ingen av de andra teleoperatörerna gör anspråk på, så det känns som det självklara valet.

    Vad Telenor vill vara tycker jag är mer oklart. Både nuvarande image och aspirationsimage. Ska de bli de hippa storstadsmänniskornas val?

  2. Mattis Mattis skriver:

    Stöddiga var fel ord, men Telia är verkligen inte ett företag som jag tänker på som teknikdrivande.

  3. Marcus skriver:

    Jag håller inte heller riktigt med din bild av Telias reklam. Tycker den snarare säger att deras tjänster gör det möjligt att nyttja alla smarta uppfinningar och nydaningar som dykt upp på sistone. Problemet med Telia är att de inte erbjuder särskilt mycket för de som inte var gårdagens konsumenter. De är poppis i Telia-pappans ålderskategori, men sen dottern blev gravid har hon bytt till Tre eller Tele2. Det funkar och är billigare.

    Telenor säger egentligen samma sak som Telia. "Med våra tjänster är tekniken vardag". Skillnaden är ju att de riktar sig till en yngre målgrupp. Och kan man binda ynglingar så är ju det rätt lyckat. De kommer ju ha telefon hela livet, och de har mer liv kvar än Telias kunder. Å andra sidan, binder Telia upp en 45-åring som inte begriper bättre kommer de ha kvar kunden i typ 40 år till. Och få bättre betalt än konkurrenterna.

  4. Mattis Mattis skriver:

    Då är det nog därför jag aldrig förstått mig på Telia.

Kommentera