• Okategoriserade
  • 0

Folkmassa+musik

Det finns två riktigt bra reklamfilmer som går på tv just nu. Gemensamt för de båda är deras två viktigaste ingredienser: en stor folkmassa och en bra låt. Det är Wasabröds ”Byt bröd”-kampanj och en reklam för nån fantastisk binda. Wasabröds reklam har dessutom spontandans i vardagliga miljöer (funkar alltid) och en gospellåt som berättar budskapet. Den andra har den bästa reklamlåten på länge, ”Ain´t gonna let nobody turn me around” som är en amerikansk folksång som bland annat användes i medborgarrättskampen. Egentligen känns det fel att en sån stolt sång utnyttjas i reklam för ett företag som vill kränga grejer, men jag kan inte låta bli att tycka att det är bra. Så här sa Martin Luther King under sin Nobelföreläsning 1964 när han fick Nobels fredspris: ”The deep rumbling of discontent that we hear today is the thunder of disinherited masses, rising from dungeons of oppression to the bright hills of freedom, in one majestic chorus the rising masses singing, in the words of our freedom song, ”Ain´t gonna let nobody turn us around.” All over the world, like a fever, the freedom movement is spreading in the widest liberation in history. The great masses of people are determined to end the exploitation of their races and land.” Det är just den känslan som Libresse vill fånga i sin reklamfilm, en samfälld protest mot dåliga bindor. Mottot är ”Vote for change”, fast jag fattar inte vad det är man ska rösta om. Jag tror att anledningen till att jag gillar den här typen av reklam med folkmassor finns i min barndom. På den tiden fanns det inte reklam-tv, men vi hade Anslagstavlan i SVT. I en av filmerna där så tågade en hel stad fram längs gatorna, och ju längre folk gick desto mer människor var det som anslöt sig. Och jag tyckte att den var så bra! Tyvärr kommer jag inte längre ihåg vad det var de informerade om, men det kanske nån annan gör?

Du gillar kanske också...

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.